Aku Ankan auton esikuvana toimiva American Bantam on tuttu kulkupeli jokaiselle Ankkalinnan elämää seuraaville, mutta myös Mummo Ankka köröttelee tosimaailman kulkupelillä.

Nutturapää on uusiutuvan energian edelläkävijä, sillä hänellä on allaan vuonna 1907 valmistukseen päätynyt, Detroit Electricin sähköauto.

1900-luvun alussa  sähköautot olivat kovassa nosteessa. Vuonna 1906 markkinoille päätynyt Baker-sähköauto maksoi 850 dollaria ja esimerkiksi Thomas Edison osti kulkupelin ensimmäiseksi autokseen.

Mummo Ankan auton esikuva syntyi Detroit Electricin tuotantolinjoilla. Vuonna 1907 myyntiin ilmestynyt Detroit Electric on kuin suoraan Carl Barksin piirtämistä sarjakuvista.

Detroit Electric valmisti 1800-luvun lopulla hevoskärryjä nimellä Anderson Carriage. Kun kärryt vaihtuivat sähköautoihin, yritys vaihtoi nimekseen Anderson Electric Car Companyn. Detroit Electric muuttui yrityksen nimeksi vuonna 1920.

Ladattavalla lyijyakulla  varustettu Detroit Electricin sähköauto taittoi täydellä latauksella noin 130 kilometrin matkan. Yksittäinen testiyksilö venyi lähes 350 kilometrin maratoniin.

600 dollarin lisähinnalla autoon oli mahdollista hankkia kuparinikkeliakku, joka nosti toimintasäteen noin 200 kilometriin. Auton huippunopeus oli 32 kilometriä tunnissa.

Detroit Electricia markkinoitiin naisautoilijoille ja lääkäreille. Sähköauton etuna polttomoottorilla varustettuihin peltilehmiin oli käynnistyksen helppous ja nopeus, sillä 1900-luvun alussa bensa-auto piti käynnistää veivaamalla keulaan kytkettyä käynnistyskankea. Fyysisten ponnistelujen sijaan Detroit Electric käynnistyi välittömästi nappia painamalla, kaiken lisäksi auton pystyi käynnistämään ohjaamosta.

Hieman myöhemmin myös sähköautojen konepeltejä ilmestyi koristamaan jäähdytin, sillä miehet eivät kovin helposti lämmenneet naisille tarkoitetuille autoille.

Omassa kohderyhmässään  Detroit Electricin tuotokset olivat varsin suosittuja kulkupelejä ja tuotanto oli huipussaan 1910-luvulla, jolloin tuotantolinjoilta valmistui parhaimmillaan noin 2 000 autoa vuodessa. Sähköauto oli sata vuotta sitten teiden valtias, sillä polttomoottorilla toimivia ”räjähdysautoja” ei pidetty kovin luotettavina kulkupeleinä.

Vuosikymmenen loppupuolella polttoaineet kallistuivat ensimmäisen maailmansodan ansiosta ja tämä entisestään vauhditti sähköautojen myyntiä.

Suosionsa huipulla Detroit Electricin ohjauspyörän takana istuivat niin Thomas Edison kuin presidentti Eisenhowerin puolisokin. John D. Rockefeller nuoremmalla oli sähköautoja tallissaan kaksin kappalein.

Myös autovalmistaja Henry Fordin puolison tiedetään ajelleen 1900-luvun alussa Detroit Electricin sähköautolla.

Sähköautojen suosio  alkoi hiipua 1920-luvun alussa, kun polttoaineen hinta putosi ja moottoritekniikka kehittyi. Eräs kuoliniskuista oli sähköstartti, sillä se mahdollisti myös bensiiniauton käynnistämisen ilman tuskastuttavaa kampijumppaa.

Vuoden 1929 pörssiromahdus ajoi Detroit Electricin konkurssiin, mutta sijoittajat pitivät yhtiön hengissä. Detroit Electric valmisti sähköautoja mittatilaustyönä vuoteen 1939 saakka.

Vuonna 2008 Detroit Electric nousi tuhkista kiitos kiinalaisen Youngman Automotive Groupin. Ilmastonmuutos ja jatkuvasti kallistuva raakaöljy ovat puhaltaneet uutta tuulta sähköautojen purjeisiin. Nykyään akkukäyttöisiä autoja pidetään varteenotettavana vaihtoehtona hybridimallien rinnalla.

Siirry Ilkan artikkeliin